E-ITSPEA 15: Eetika ja IT

 Eetika

Seekordse nädalateema analüüsimiseks materjali leida oli üpriski keeruline, kuid lõpuks jäin pidama Ameerika pilvepõhise klienditeeninduse firmal Salesforce.

Kohe esimese asjana võib lugeda, kuidas mõistetakse Salesforce tehnoloogia olulisust ja mõjuvõimu ja kui oluline on selle kasutamine üldise heaolu nimel. Firmal on vastutus ühiskonna ees ning eesmärgiks on luua tehnoloogiat, mis nende kliendid edukaks teeb, tagades seda tehes samal ajal igaühele baasinimõigused.

Maailma juhtiva ettevõtete pilveteenuse firmana on Salesforce'il suur roll olla eeskujuks teistele ning selleks, et olla edukas, on oluline juhtida firmat eetiliselt, läbipaistvalt ja vastutustundlikult. Selle jaoks ongi paika pandud rida väärtusi, mis moodustavad Salesforce eetikakoodeksi.

Koodeks koosneb järgmistest punktidest:

1.) Tööjõuna kasutatakse vaid vabatahtlikku ja täisealist töölist. Töötajatel ei ole vaba liikumise keelde ning igaühel on alati võimalik leping lõpetada, ilma, et peaks kartma mingeid tagajärgi. Salesforce usub, et iga inimelu kaalub sama palju ja väärib austusega kohtlemist.

2.) Palgad, boonused ja tööaeg vastavad alati seadustele, mitte kedagi ei sunnita ilma nõusolekuta töötama rohkem kui seda leping ette näeb ja ületöö on tasustatud. Kõigile töötajatele võimaldatakse enesearenguvõimalusi.

3.) Töötajatel on õigus osaleda ametiühingutes ja muudes ühingutes ahistamist kartmata.

4.) Palkamiseprotsess on diskrimineerimisevaba, kõiki hinnatakse võrdselt oskuste alusel, mitte poliitiliste vaadete, usu, vanuse jms põhjal.

5.) Keskkond on oluline ning äri juhitakse keskkonnahoidu silmas pidades.

6.) Turvalisus tööl on tagatud erinevate plaanidega, mis muuhulgas hõlmavad valmisolekut hädaolukordadeks, tööga seotud ohte, puhtust ja ergonoomikat töökohal.

7.) Äritegevus toimub eetiliselt ja rangelt seadustega kooskõlas.

8.) Äritegevus toimub õiglaselt, töötajad lähtuvad ausa tegevuse normidest kõikjal, kõik toimub läbipaistvalt ning andmed on kirjapandud ja kättesaadavad.

9.) Kõik töötajad peavad lugu klientide, partnerite ja konkurentide intellektuaalsest omandist. Kasutatakse vaid tehnoloogiat, mis on ise arendatud või mida on õigus kasutada. Loomulikult hoitakse ka ärisaladused konfidentsiaalsed.

10.) Kaitstakse eeldust privaatsusele, järgides kõiki vastavaid seadusi, mis puudutab info kogumist, kasutamist ja jagamist.

Kokkuvõttes on tegemist võrdlemisi loomulikuna tunduva nimekirjana, mida ei tundugi nagu vajalik üldse kirja panna, ent tegelikult on hea, kui väärtused, millest kinni peaks pidama, on kuskil firma põhikirjas selgelt välja toodud, et kellelgi ei tekiks kahtlusi, kas tema käitumine on normidele vastav või mitte. Kuigi ma arvasin, et ehk on IT-firmade koodeksid natuke erinevamad teistest, siis tegelikult on eetikakoodeksid firma tegevusalast olenemata täitsa sarnased. Ja iseenesest ei ole see üllatav, sest põhialused, mille järgi tegutsema peab, ongi universaalsed.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

E-ITSPEA 8: IT proff...?

E-ITSPEA 11: Arendus- ja ärimudelid

E-ITSPEA 9: IT juhtimine ja riskihaldus