E-ITSPEA 15: Eetika ja IT
Eetika
Seekordse nädalateema analüüsimiseks materjali leida oli üpriski keeruline, kuid lõpuks jäin pidama Ameerika pilvepõhise klienditeeninduse firmal Salesforce.
Kohe esimese asjana võib lugeda, kuidas mõistetakse Salesforce tehnoloogia olulisust ja mõjuvõimu ja kui oluline on selle kasutamine üldise heaolu nimel. Firmal on vastutus ühiskonna ees ning eesmärgiks on luua tehnoloogiat, mis nende kliendid edukaks teeb, tagades seda tehes samal ajal igaühele baasinimõigused.
Maailma juhtiva ettevõtete pilveteenuse firmana on Salesforce'il suur roll olla eeskujuks teistele ning selleks, et olla edukas, on oluline juhtida firmat eetiliselt, läbipaistvalt ja vastutustundlikult. Selle jaoks ongi paika pandud rida väärtusi, mis moodustavad Salesforce eetikakoodeksi.
Koodeks koosneb järgmistest punktidest:
1.) Tööjõuna kasutatakse vaid
vabatahtlikku ja täisealist töölist. Töötajatel ei ole vaba liikumise keelde
ning igaühel on alati võimalik leping lõpetada, ilma, et peaks kartma mingeid
tagajärgi. Salesforce usub, et iga inimelu kaalub sama palju ja väärib
austusega kohtlemist.
2.) Palgad, boonused ja tööaeg
vastavad alati seadustele, mitte kedagi ei sunnita ilma nõusolekuta töötama
rohkem kui seda leping ette näeb ja ületöö on tasustatud. Kõigile töötajatele
võimaldatakse enesearenguvõimalusi.
3.) Töötajatel on õigus osaleda
ametiühingutes ja muudes ühingutes ahistamist kartmata.
4.) Palkamiseprotsess on
diskrimineerimisevaba, kõiki hinnatakse võrdselt oskuste alusel, mitte
poliitiliste vaadete, usu, vanuse jms põhjal.
5.) Keskkond on oluline ning äri
juhitakse keskkonnahoidu silmas pidades.
6.) Turvalisus tööl on tagatud
erinevate plaanidega, mis muuhulgas
hõlmavad valmisolekut hädaolukordadeks, tööga seotud ohte, puhtust ja
ergonoomikat töökohal.
7.) Äritegevus toimub eetiliselt ja
rangelt seadustega kooskõlas.
8.) Äritegevus toimub õiglaselt,
töötajad lähtuvad ausa tegevuse normidest kõikjal, kõik toimub läbipaistvalt
ning andmed on kirjapandud ja kättesaadavad.
9.) Kõik töötajad peavad lugu
klientide, partnerite ja konkurentide intellektuaalsest omandist. Kasutatakse
vaid tehnoloogiat, mis on ise arendatud või mida on õigus kasutada. Loomulikult
hoitakse ka ärisaladused konfidentsiaalsed.
10.) Kaitstakse eeldust privaatsusele, järgides kõiki vastavaid seadusi, mis puudutab info kogumist, kasutamist ja jagamist.
Kokkuvõttes on tegemist võrdlemisi
loomulikuna tunduva nimekirjana, mida ei tundugi nagu vajalik üldse kirja
panna, ent tegelikult on hea, kui väärtused, millest kinni peaks pidama, on
kuskil firma põhikirjas selgelt välja toodud, et kellelgi ei tekiks kahtlusi,
kas tema käitumine on normidele vastav või mitte. Kuigi ma arvasin, et ehk on
IT-firmade koodeksid natuke erinevamad teistest, siis tegelikult on
eetikakoodeksid firma tegevusalast olenemata täitsa sarnased. Ja iseenesest ei
ole see üllatav, sest põhialused, mille järgi tegutsema peab, ongi
universaalsed.
Kommentaarid
Postita kommentaar